Turistický akademický klub založený v roce 1963

Klubovna: Mikulova 1574, Praha 4 - Jižní Město
Pokladník: Jana Stádníková, e-mail: janastady@gmail.com
Poradník: Jana Vorlová, e-mail: tak.praha@email.cz

Motto: Věci lásky jsou věci života. Po čase zimním přicházívá jaro, po beznaději vzniká naděje, po hrůzách noci zasvítává den. [Vladislav Vančura]

Zprávy z rady:
  Pravidelná schůze je v pondělí 4. března 2013 v Tyršáku, 2. patro, posluchárna P1.
  Rada jednomyslně schválila přijetí nových členů do TAKu. Jsou jimi Kateřina Režná a Michal Režný, oba z Trasy Dvacet.
  Rada ustanoví komisi pro tvorbu inovovaných stanov TAKu. Tuto skupinu povede pravděpodobně Hasič. Rada děkuje za již zaslané podněty. Pokud máte k připravovaným stanovám co říci, zasílejte své podněty Soně Vašicové. Původní stanovy visí na stránkách.
  Redaktoři almanachu oslovují jednotlivé lidi a shání podklady pro alamanch k 50 výročí TAKu. Rada prosí nejen členy TAKu, ale i všechny stezkaře, aby byli nápomocni a poslali nejen požadované příspěvky, ale i k jakékoliv akci dle vlastního uvážení. Redaktoři nežádají dlouhé texty, stačí několikavětné eseje, glosy, fejetony či sloupky, zkrátka záznam z akce, příhodu, veselou historku. Tyto příspěvky nemusí být přesně datovány, stačí když se budou vztahovat k nějaké konkrétní akci. Almanach by neměl být jen souborem textů od šéfů Tras. Při setkání na různých akcích se vypráví nepřeberné množství příběhů. Tak jen stačí je zaznamenat.

Stalo se:
 Horooddíl dále funguje a leze: členové nalezli v roce 2012 přes 7 500 bodů, o 237 více než vloni. Výbor funguje pod mým vedením v nezměněném složení.
Nicméně z 38 členů lezlo v roce 2012 jen 19 a největší oblibu získává tradičně spíše společenské Poslední slanění, které se konalo první prosincový víkend v romanticky zasněžené Tisé a slaňovalo se v Boršických skalách za průzračně modré oblohy. Následovala oslava trojnásobných kulatin.
Mimo tradičních akcí ve Ferdinandove, Černolicích, Oberwegrech, Ostrově a letních Tatrách, kde se letos opět podařil přelez Weberovky ve slavné stěně Malého Kezmarského štítu, vyjížděli lezci do Francie, Rakouska i Polska.
Počin roku získal Ivan Pergler za zopakování výstupu na nejvyšší vrchol Iránu Demavend (5671m) v Elburzkém pohoří na JZ od Teheránu.
Výstup roku získala Monika Misíková a Vašek Řehák za dubnový výstup Diedre de l'elegantine v Baou des Vesprés ve Francii (5c+, UIAA 7,  6 délek, prvovýstup 1965).
Nejaktivnějším lezcem byl Sandy Janů (1 587b), následován Cipískem Černým (1 489b) a Vaškem Řehákem (1 065b).
Nejaktivnější dámou byla tradičně nezničitelná Olina Jindrova.
Plánujeme novou sezonu s tradičními akcemi a novými výzvami. Hasič
  Spanilá jízda se konala v termínu 8. až 10. února 2013 v oblasti Šumava - východ, zde jsou dva ohlasy.
   Letošní Spanilá jízda si své jméno opravdu zasloužila. Pravověrní pesimisté si sice přibalili pohorky, ale my jsme se, hejtmane, konečně dočkali: slunce, sněhu a parádních stop. Panický strach z celého dne bez hospody nás hned na začátku v Schönebenu zahnal do německého bistra. Být černým pasažérem v německé stopě se nám nepodařilo, a tak jsme aspoň přelezli plot a blikli na Vltavu z rozhledny zadarmo. S Céčkem jsme se celou Spanilku přetahovali o židle v hospodách po cestě. V Modrém jelenu jsme s eury slavně zvítězili my, ale Marii s pravou českou svíčkovou vyžrali naši horolezci (to ještě hejtman C netušil, že na ni bez baťohu nebude mít). V Bělé nad Novou Pecí jsme nejdříve čekali na večeři a poté na to, koho si z naší divné společnosti vybere hostinský za svou oběť. Osud si umí divně hrát - otec a syn, hostinskej a jeho kat, a tak nám ráno nezbylo, než si servírovat vlnky k snídani sami.
    Jakmile se Čtrnáctka vyskytla na Béčku ve větším než stopovém množství, už se záhadně ztrácely lyže, baťoh včetně houfcového trezoru (na svíčkovou a ostatní požitky) a může se pyšnit i husarským kouskem - obrátila tok řeky orientačně zdatných lyžařů, mířících na ustředění o 180 stupňů. To umějí jen sověti a kalamitní Trasa 14, 14, 14! Ale dost bylo sebechvály. Na V.I.P., který se z radosti nad setkáním s kamarády po ustředění vykoupal ve Schwarzenberském kanále, zdaleka ještě nemáme. Nad prostřenými ubrusy jsme doporučili protijezdcům občerstvení v divočině Říjiště, které jsme předtím vypili a vyjedli, a sťapkali po lepícím sněhu do Stožce. Vloupali jsme se do hasičárny a na obecní úřad, ale nejlépe bylo u Candáta alias Pstruha. Protože kdy se nám poštěstí zažít několikahodinový koncert Dvacítky, zpěvník inclusive za pouhou dvacku? V neděli se situace s Céčkem a židlemi opakovala. V Novém Údolí nás do jejich nocležiště ani nevpustili a když jsme po zničujícím stoupáku dorazili do hospody v Českých Žlebech, musel i náš hejtman stát nad rozvalenými borci, než se uvolili zaplatit a odjet obsadit nám uzavřenou společností koncovou hospodu ve Strážným  Maliny mražený a pohodový šestikilometrový sjezd do cíle učinil pěknou tečku za tím naším výletem. Hoj, to byla Spanilá jízda! Slunce, sníh, parádní stopy a tři dny v TAKový krásný společnosti!
Zuzana Vlachová 14

Spanilka 2013 ve Východní Šumavě (houfec D)
Pod vedením hejtmanů Tondy Peterky a Tomáše Kubáta jsme startovali v pátek 8.2.13 od Smíchovského nádraží brzy ráno (6:30) autobusy Kukla. Náš autobus byl pěkný a jelo se náramně. Smutná byla informace o úmrtí Luboše Bárty (autonehoda). Dále bylo dost neúčastí způsobených zraněními. Sešlo se nás celkem jen 26. Dojeli jsme do Strážného a hned jsme v přilehlém penzionu zahájili Spanilku ranní polévkou (výborná držková a zelňačka)a pivkem, což dohodl Tomáš Kubát. Posilněni jsme nastoupili do stopy směr Mlaka, Nové údolí – máza modrým (nebo „sádlem“) byla dobrá, čerstvý prachový sníh, sluníčko, mráz byl mírný. Do penzionu v Novém údolí jsme dojeli odpoledne po 13. h a po rychlém pivu a ubytování jsme vyrazili podívat se bez batohů do Heidmühle (někdo na kapličku a jiní dál po stopách..). Večeře byla sice jiná, než jsme původně domlouvali, ale byla dobrá (řízek a svíčková). Posezení při kytarách (k Vláďovi Kánskému přibyli Šéfíček a Marcela Gregorová) se zpěvem a tancem (po vytvoření parketu) bylo jako obvykle na úrovni.
Snídaně byla ve švédském stylu a start na ustředění byl stanoven na 10.h. Opět mráz (-5 C), čerstvý sníh a i sluníčko – mazalo se modrým (opět výborně) a tak se jelo dobře. Ustředění na Hučině (vybrali hejtmani  houfce B,C a D na lednovém průzkumu) jsme dosáhli jako první a zahájili ušlapávání místa. Oheň se nezakládal (zákaz v národním parku) a tak zahřívání zajišťovala ohnivá voda, zpěv, tanec a pohyb mezi známými. Nikdo nezabloudil a ustředění bylo úspěšně ukončeno úklidem. Náš houfec odjel společně směrem do Klápy (bývalé ubytování roty pohraničníků). Ivan Pergler (hejtman C) nás informoval o vynikající šéfové penzionu, což se potvrdilo. Večeře (výpečky s knedlíky a zelím) neměla chybu a hned po ní jsme upravili malé prostory jak k tanci, tak k posezení. Paní vedoucí si s námi i zatancovala, zazpívala….my se bavili dobře. Ještě jsme dostali pomazánku s výborným chlebem.
Snídaně v těsnějším prostoru byla velmi dobrá (opět švédský stůl) a tak posilněni jsme se domluvili s paní vedoucí, že si necháme v penzionu batohy a odpoledne je vyzvedneme. Vyjeli jsme na výlet s cílem dosáhnout rakouské lyžařské středisko Schönebene. Jeli jsme směrem na Zvonkovou (nad Lipnem) , kde jsme se rozdělili na 2 skupinky - jedna hned zůstala v penzionu Marie a druhá pokračovalo kolem Schwarzenberského kanálu. Po dosažení cíle jsme se vraceli po rakouských stopách (perfektně upravených) směrem k penzionu Marie, kde jsme se rychle občerstvili (kvasnicovou 12) a spěchali zpět do Klápy. Dost unaveni jsme se vrhli na zbytek pomazánky, pivo a pak sjížděli dolů do Nové pece, kde nás čekal bus Kukly. Ještě jsme se zastavili v restauraci U pstruha na polévku, pivo. Cesta přes Volary, Kubovu huť, Strakonice byla dobrá a tak jsme včas dojeli do Prahy. Letošní Spanilka byla výborná a my už se těšíme na další v r.2014.
Sepsal Pavel Stulík dne 14.2.2013
Vvideo najdete na: http://pastulik2.rajce.idnes.cz/130208_Spanilka_Sumava#130208_SpanilkaVideo.jpg
Fotky Pavla Stulíka na https://picasaweb.google.com/103175634652307556415/SPANILKA13?authkey=Gv1sRgCMPRk6TNm4bBIg a https://picasaweb.google.com/110030714640917594693/130208SpanilkaSumava
Fotky od  Tomáše Kubáta na
Fotky Jiřího Halfara na http://tak6.zonerama.com/Album/77635

Informace:
  Vlastimilec hlásí a svolává statečné bardy na norování 2013, bývá na přelomu února a března.
  16. ročník Shnilé jízdy se koná  8.3. – 10.3.2013 opět v Penzionu Jiskra, Nové hutě, Šumava.
Odjezd v pátek 8.3.2013 (holky na MDŽ!!!) v 16:30 hod tradičně ze stanoviště v ul. Na Strži, za křižovatkou s ul. Na Pankráci (záliv stavby u hotelu Panorama). Jedou dva busy, nějak se rozsadíme. Návrat v neděli navečer. Seznam účastníků a zaléhací pořádek přijde poštou elektronickou v pondělí 4.3.
RND   Radošínské naivně divadlo vystoupí v Branickém divadle pro ještě větší slávu TAKu a u příležitosti 50 výročí založení TAKu v úterý 26.3.2013. Stránky divadla.
Na pondělní schůzi 4.3.2013 budou prodávány vstupenky na představení Polooblačno Radošínského naivného divadla, které stejně jako my slaví letos své 50. narozeniny. Pokud jste si je již nezamluvili, či nekoupili, neváhejte! Počet volných míst rychle ubývá!! Po schůzi budou zbylé vstupenky nabídnuty spřáteleným klubům jako jsou TURAS či Gymnysion.
Představení bude zahájeno v 19:00 hodin. Sraz pro ty, kteří si chtějí užít slavnostní chvíli, je v 18:30 hodin v Branickém divadle.
Doprava do Branického divadla: Bus č. 196 směr Strašnická a bus č. 197 směr Písnice ze st. metra B Smíchovské nádraží do stanice U Staré pošty, cca 150 m od BD. Bus č. 170, trasa Jižní Město - Pražská Čtvrť, ze st. metra C Budějovická  do st. U Staré pošty, cca 150 m od BD. Tram č. 3 a 17 do st. Přístaviště, cca 400 m od BD
plakát bálu Beltine   42. Bál - Beltine - v pátek 5. dubna 2013 v Domovině. Občerstvení zajistí Černokostelecký pivovar. Dvě čisté hodiny tance zazní klasické plesové melodie. Hrát budou kapely Shannon a Navostro. V průběhu bálu proběhne výuka dvou beltinových tanců.
Vstupenky jsou v prodeji - TAK 220 Kč a neTAK 260 Kč. Vstupenky si již vyzvedly trasy: 1, 3, 4, 11, 14, 15, 17, 20 a 23. Třináct vstupenek bylo prodáno jednotlivcům z různých tras (2, 16, 23, 17, 10) hned na Výročce.
Máte-li zájem o tištěnou podobu plakátků - formát A3, napište Veronice emailem kolik jich pro trasu potřebujete a Veronika je přinese na březnovou schůzi.
BELTINE oslavuje příchod jara a tepla, zrození a lidé se připravují na to, že budou po zimě zase hospodařit na poli. Tento svátek je spjatý s bohem Belenem a také s ohněm. Beltine v překladů znamená zářící oheň či Belenův oheň. Zapalovaly se velké ohně a oheň symbolicky očistil lidi i zvířata od neduhů a nečistých myšlenek, které se nashromáždily v temném zimním období. Ohně na návrších měly také ochranný smysl. Ohně v domácích krbech se uhasily a zapálily se nové.
Někteří se možná trápí s tím, co na sebe. Prý nechcete jít na bál v pytli, chcete být krásné / krásní, ne nějací vandráci atd. Tedy: přijďte na bál v tom, v čem Vám bude dobře! Své oblíbené šaty třeba vylepšete jen nějakým zajímavým keltským šperkem. Neuděláte chybu, pokud se ozdobíte třeba větvičkami cesmíny, hlohu a jeřábu. A co třeba nějaký slušivý věneček? Připomínáme, že o letním Slunovratu ožívá i moc skřítků a víl. Určitě nic nepokazíte ani kostkovanou sukní (i pánové!) či kalhotami. Takže vidíte, že na letošní bál můžete přijít prakticky v čemkoliv a neuděláte chybu! Hlavně přijďte v pohodlné obuvi, protože hudba našich kapel Shonnonu http://www.shannon.cz a Navostra http://www.navostro.cz vás zvedne ze židlí i od piva :-)
  28. Půltá Stezka 10. - 12. května bude v oblasti Táborska - pořadatelky prosí zejména muzikanty, aby si rezervovali tento termín na Půltou, ať si mezitrasově pěkně zahudleme. Pokud bude dost muzikantů, budou tři trasy. V březnu očekávejte avízo na elektronické přihlašování. Garantem JaVor 14, LeBor 18.
  Parník bude! Jirka Domlátil plánuje některý čtvrtek na přelomu května a června.
  Jubilejní desátá Cesta jenom tam má termín - 1. - 2.6.2013. Ivan Fridrich včas zašle pokyny.
  35. Pantakovky 21. - 23. června v Soběslavi.
  35. lesní hry 13. - 15.9.2013 - pořádá výběr z tras 23 a 26, garant Jirka Valda ml. 26. Téma – Monty Python a (nejenom) svatý Grál - studujte.
  55. Stezka - 26. - 29. září 2013 v Krkonoších. Zakončení bude na louce pod Smejkalovou boudou, cca 4 km od žst. Vrchlabí. Tabu noclehy... nahlásilo devět Tras. Sledujte informace na informace o 55. Stezce...
Tom přednesl na prosincové schůzi nápad nechat natočit dokumentární film o 50. letech existence TAKu. Myšlenku rozvede v samostatném emailu.
Znovu připomínám, že následující odkazy stojí za pozornost:
- http://www.krnap.cz/zakonna-omezeni/
- http://www.krnap.cz/navstevni-rad-krnap/
  Po Stezce bude velká oslava k 50. výročí založení TAKu. Objekt nalezen. Budeme slavit v obci Zderaz (Skalní obydlí, Pivní rokle, Toulcovy maštale).

Ze společnosti:
   Tondovi Rosickému se daří o trochu lépe. Bližší informace o návštěvách podá Pavel Stulík.

Inzerce:

Přeji krásné jaro
JaVor

P.S. Velmi prosím pořadatele i účastníky o krátké zprávy a fotky z různých úžasných a jedinečných akcí TAKových (před i po), ale i Trasových na vorlovaj@gmail.com. Nekomerční inzerci, jakož i různá oznámení a pozvání, přijímám taky (uveďte, zda chcete inzerát umístit i na TAKové stránky).

Kompletní kalendář akcí 2013 ke stažení...
8. - 10.3. - Schnilá jízda, Nové Hutě

- Usnesení z Valné hromady

TAKová schůze 4.3.2013 zahájil ji v 18.20 Petrof
*** STALO SE
** VALNÁ HROMADA - Zápis a další Přílohy přišly s Poradníkem. Věnujte pozornost Stanovám.
** SPANILKA - viz Poradník
*** CHYSTÁ SE
** SCHNILKA - RuM/t16 rozeslal info
** BLANÍK - pořádá t10
** RADOŠINSKÉ DIVADLO - představení koupené k 50. výročí založení TAKu. Zbývá ještě asi 100 míst. V pátek mezi 12-14h bude mít Věra Beranová/t12 lístky v hospodě U Rudolfina
** BÁL - 31 předtančujících nacvičuje. Lístky budou i před představením Radošínského divadla.
** 50. výročí TAKu - 25.-28.10.2013 - Vyhlédnut hotel RENOSPOND http://renospond.cz/kontakt.php na litomyšlsku. Dohodnuta množstevní sleva na ubytování.
*** RŮZNÉ
* Bylo jednáno o umístění kamenné desky na FSI ČVUT na Karláku
* ToRo se vzpamatovává velmi zvolna. Případné návštěvy domluvte s Helenkou R. (604 528 289)