Turistický akademický klub založený v roce 1963

Klubovna: Mikulova 1574, Praha 4 - Jižní Město
Pokladník: Jana Stádníková, e-mail: stady@atlas.cz
Poradník: Jana Vorlová, e-mail: tak.praha@email.cz

Motto: Z toho všeho, čím moudrost hledí zabezpečit blaženost celého života, je daleko nejdůležitější věcí získání přátelství. (Ze Samu Epikúros)

Zprávy z rady:
      Pravidelná schůze v pondělí 5. března 2012 v Tyršáku, 2. patro, posluchárna P1.
      Rada důrazně prosí o příspěvky do almanachu k 50. výročí vzniku TAKu.
      Rada vyhlašuje soutěž o pořadatele podzimní půlté Stezky. V Březnu bychom měli na schůzi rozhodnout.

Stalo se:
    ilustrační foto   34. Spanilá jízda 2012 3. - 5. února v Krkonoších (sobotní společné spaní na Luční boudě). úUčastníci vzdorovali mrazu až -26°C. Fotogalerie... Ohlasy:
    Lojza Bláha 4, houfec A - Spanilá jízda to mohla být pro ty, kteří to ve zdraví zvládli. Pro jiné to byla sebemrskačská jízda se vznikem barevných skvrn na hlavě s počínajícími i uzrálými fleky omrzlin. To když se před tím pořádně nenamazali vně speciálním tukem, neboť vnitřní náhrada tentokrát nefungovala, a veškerou kůži nezakryli. Vadou byla třeba i skuklinka kolem brýli pod šátek nebo přes nos. Koukali jsme kolem sebe, na sebe a nepoznávali se - nechápu jak se muslimky vzájemně poznají, když mají jen oční průzor. Fakt vrcholový zážitek - ve větru a mrazu, vyčůrat není jak....
    Ale od začátku - jako člen skupiny A jsem měl trénink hned v autobusu, který jediný hned z Prahy netopil, okny nebylo pro jejich kompletní zamrznutí ani vidět - byli jsme jak v bílé bedýnce. Zahřál se až v kopcích u Krkonoš. Snad bychom si mohli příště připlatit, než jet s firmou Kukla a na hlavě kuklu a nohy v zimě. Ze Špindlu pohodové stoupání po širokých upravených cestách za mrazivého ale slunečného počasí na Tetřeví boudy. Dlouhou cestou uondáni dorazili jsme se západem slunce - no nádherný západ přes údolí z obrovských oken našich pokojů. Paní majitelová a personál úžasní - nevídaná vstřícnost, akustika spíš blbá.
    Druhý den šplh do větrnějších výšin již s prvními omrzlinami přes Výrovku na Liščí horu kolem Kapličky na Luční - to byl horor, kdy si zakrýváte zakrytý obličej ještě rukama proti protivětru, nejradši byste se schovali nebo utekli, ale není kam - no paráda, kdo to nezažije, neví co je teplo lidského sídla.
    Luční bouda je barák jako hrom s jídelnou pro snad 200 osob, byli tam i cizí a tak bylo docela těsno u stolů. A hlučno. Ale naše čtyřkové jádro dokázalo zorganizovat hudební epicentrum a tak se pak i tancovalo, jinak by snad bylo jen hlučno.
    Spaní bylo střídmé, teplem se šetřilo, některé dámské sprchy byly zamrzlé.
    Plánovaná jízda v tomto třeskutém počasí byla skrečována a tak jsme jeli na Špindlerovku - v mlze a větru to stačilo až až.
    Potom nádhernou lesní modrou značkou vrstevnicově - jaký mír a pohádka bez toho vichru - k Davidovým boudám a do Medvědí boudy - bezva příjemný útulek - stačilo se trochu zabrnkat a šupky dupky sjezdem do Špindlu.
    To všem stačilo. Ale bylo to hezké a ač jsem si to nahoře nemyslel, tak bych tam jel s touhle partou znova. Díky Míšo.

Vašek Samohel 4, houfec A - Odjezd z Prahy nevytopeným autobusem byl přípravou na tvrdou zimu v horách – Špindl -17, na Pláních -20. Tak jsme se cestou trochu prohřáli různými šňapsy, co kdo měl. Výstup na Pláně bez lanovky byl dosti dlouhý, ale pak už krása! Nebe azurové, sněhu mraky. Byl sice přemrzlý, takže trochu tupý, ale jinak úžasné.
    Zastávka na Klínové boudě byla příjemná, pak „vodovodem“ vlastně až na Tetřeví boudu. Posezení s muzikou a po půlnoci s majitelem Tetřevek do 13, príma večer. Ráno zase kolem -20, cesta ale kratší – přes Lyžařskou boudu, Liščí horu k Bufíku na Rozcestí –, kam jsem musel zapadnout, protože mi omrzla huba…. Fouknul severák od Sněžky, která se co parádivá dáma různě oblékala do obláčků – úžasné divadlo! Trochu jsem okřál, pak ještě posezení na Výrovce, kde bylo další křání. Další cesta na Luční pak proběhla bez problémů.
    Vzhledem k brzkému příchodu do místa Ustředění se ti nadržení vydali drsně pěšmo na Sněžku, ti línější si užívali pohostinnosti LB (s dost drsnými cenami). Ubytování OK, večer maso – sešly se všechny trasy. V té ratejně hrát bylo vražedné – slyšet to bylo tak přes dva stoly - no ale vydrželo to zase do 2 hodin… Ráno už azuro nebylo, začalo foukat a vypukla opět ruská zima – takže hejtmani moudře rozhodli, že přes hřebeny s větrem a malými rozhledy to do Harrachova nebude to pravé ořechové. Zvolili proto cestu přes Špindlerovku a pak takovým pěkným úbočním traversem pod Petrovkou na Medvědí boudu.
    No a pak už jen dlouhý sjezd do Špindlu.
    A tentokrát už lépe vytopeným autobusem na Černý Most. Po příjezdu do Prahy pak ještě 4 plzníky na rozloučenou U Jagušky… a doteďka hledám ladičku…..no ale v každém boji jsou ztráty!
    Bylo to úžasné, hejtmani výborní, tolerantní, společnost vybraná – jen jsem zjistil, že stárnu: Byla to moje první Spanilka, kdy mě nohy bolely víc než hlava! Za tr. 4 byli na A-čku účastni: Bláhovi - Lojza a Olinka, Musilovi - Michal a Věrka, Mirka Tůmová a já, skoro Hanč Samohel

Zuzana Vlachová 14, houfec B - Nikým nevyřčený, ale přesto hlavní cíl letošní Spanilky bylo - dobýt na druhý pokus Luční boudu. A tak jsme po dvou letech vyrazili opět směr Krkonoše, Mísečky. Samozřejmě Dolní, abychom si nacvičili stoupání bez lyží. Po výborných borůvkových knedlíkách U piráta došlo i na nácvik klesání bez lyží. Ve Strážném nad údolím Labe jsme se ubytovali ve Vltavě - bez Vltavy. Ale hudbu jsme měli i tak skvělou. Marně se snažila dámská obsluha zahnat nás do postelí, naše ženy se ukázaly jako silnější osobnosti a závěr večera zcela ovládla Dvacítková Panika.
       Sobotní den jsme zasvětili stoupání. První výškový tábor jsme rozbili na Nové Klínovce, kam šerpové dovlekli pro případ trudnomyslnosti i piáno. Standa nejen začal okamžitě hrát honky tonk, ale jemně, opravdu jemně přinutil Vláďu Švestku, aby vyndal svůj nástroj. Ve druhém výškovém táboře na Výrovce jsme se už jen posilovali na závěrečnou zteč.
    Nezbývá než vyrazit. Go, go, go! V arktickém mrazu, proti prudkému větru, ceně piva a věku navzdory jsme nakonec všichni!! Do jednoho mohli hrdě zvolat: "Severní pól, čo to táram, Luční bouda dobyta!"  Všechny čtyři trasy zaplnily restauraci, vzájemně se promíchaly a vypuklo společné hraní a tanec. Bylo báječné a povzbuzující být s tolika pošuky pohromadě. Dvě hodiny ráno, tri ostré hvizdy do každé izby a spát.
    Takovou koncentraci Švédů při nedělní snídani určitě nezažili ani ve Skandinávii. Bájné kóty 1410 metrů bylo dosaženo, mráz přicházel odevšad, a tak z nedělních tras nezůstal v drtivě většině na kameni kámen. Třeba náš hejtman ve své nevyzpytatelné moudrosti otočil o 180 stupňů a rozhodl, že nepotáhneme na Západ do Harrachova, ale na Východ.
      A rozhodl dobře. Konečně jsme si opravdu zaběžkovali. Naposled jsme se spočítali pod kopcem na Výrovce a pak přes různá restaurační zařízení dojeli pod lanovku v Jánských Lázních všichni téměř současně. Nasoukali jsme se do nejmenšího baru, jaký bylo možno nalézt a tam jsme v útulném doupátku čekali na zázrak v podobě příjezdu autobusu bez nafty a bez baterky. Ještě v busu Petr M. hudebně zhodnotil Spanilku 2012. Zažili jsme ne jeden, ale tři Perfect Days. Ale teď když potkávám své souputníky a na znamení spřízněnosti si navzájem ukazujeme omrzliny velikosti mexického dolaru, tak si říkám: Krkonoše, Luční bouda - všechno bylo fajn. Ale příště, příště Dougu Badmane, pojeďme na Českomoravskou vrchovinu. Vždyť do takového Ski hotelu se určitě taky všichni vejdeme.

Káča Režná 20 - houfec B - Tak jsem na tu Spanilku jela. Mísečky - Strážné - Luční - Pec p. Sněžkou. Očistné tři dny plné nových zážitků a starých vzpomínek z dětství. Mé milované Krkonoše... Batoh jsem unesla (with a little help from my friends - děkuji), trasy závratných délek do 20 km jsem ujela, neumrzla jsem a umím se o sebe postarat. Zděšených obličejů některých souputníků jsem nedbala. Největší starost samozřejmě měli muži, resp. přesně věděli, co všechno bych v těhotenství měla a neměla. Ale byli dojemní. Už jsem se ani neunavovala vysvětlováním, že opravdu vím, co vydržím, a že pokud se mimino udrželo doteď, tak teď je ta správná doba na poslední trochu vylomenin. A že jsem opravdu měla ty trasy nastudované, znám je a měla jsem vymyšleno několik ústupových variant. A že alternativní program "tři dny sama s Tondou" taky není nic pro slabé povahy (kdybych nejela na Spanilku já, jel by Míša). Vůbec, mít malé dítě je pro těhotné vlastně dost nevhodná aktivita. A zima? Ano, musela jsem se pořádně oblíct. Stejně jako všichni ostatní.
    Kluci měli doma pánskou jízdu, kterou bravurně zvládli. Tonda si na mě ani nevzpomněl, Míša zjistil, jaké to je, když se člověku fakt nechce ven, ale měl by, a prostě se o sebe vzájemně postarali. Na dotazy, kdo hlídá Tondu, jsem odpovídala, že to dítě má i otce a byla jsem u toho strašně pyšná. Pyšná, že mám báječného syna, pyšná, že mám muže, který je skvlěým otcem a pyšná, že pořád ještě umím normálně žít.
    A největší zážitek ze Spanilky? Návrat domů a Tondovo uvítání. Už vím, co Míša zažívá, když přijde z práce a Tonda se na něj vrhne a nechce se pustit. Konečně vím, že stačí na nějakou dobu zmizet a jsem taky ta nejlepší a nejdůležitější na světě.
    Tak a ode dneška jsem už opravdu těhotná. Oblékla jsem těhotenské kalhoty a půjdu maximálně na nákup. Dobře, ještě teda vybalím ten batoh...

Pavel Stulík 1, houfec D - Páteční sraz byl na Černém mostě v 8 h a autobus Kukly se brzy zaplnil. V průběhu jízdy jsme se rozdělili na 3 skupinky pod vedením To Kubáta (DA), Pa Stulík (DB) a To Peterky (DC). Cestou se stavělo u benzinové pumpy a konečný výsadek byl na hranici Harrachov-Jakuszyce. Scházíme nížeji k cestě Terex, po které se jede výborně na všechny vosky. Sem tam se zastavuje a domazávají se lyže, na kterých vosk nechce držet. Delší zastávky byly možné jen na sluníčku, jinak byl velký mráz  …. Na Voseckou dorazila nejdříve skupinka DA, která se posilovala současně s houfcem „C“. Vzájemné debaty se následně přenesly do polské chaty Srenica, kde nocovalo „C“. Naše skupinka se posilnila několika skleničkami Zubrovky (vynikající) a za solidní cenu (prcek za 21 Kč). Západ slunce byl nádherný… Večerní posezení se zpěvem a tancem na Vosecké byl pěkný, jen nám chybělo více hudebníků s nástroji. Pár fotografií najdete na adrese:   https://picasaweb.google.com/110030714640917594693/120209SpanilkaKrkonose#
    V sobotu bylo ráno mlžné s vysokým mrazem (-16 C), naše cíle byly : Labská, Martinovka, Špindlerovka a konečná byla na Luční. Po 1 h od startu se mlha rozpustila, ale mráz neustoupil. Cesta k Martinovce byla rozdupaná partou se sněžnicemi a došlo na ní k úrazu Jany Drozenové. Občerstvení na Martinovce bylo příjemné a tak jsme spěchali ke Špindlerovce, kde jsme opět zakotvili a nabírali sílu k závěrečné části do Luční. Vysoké ceny nápojů (čaj, pivo za 50 Kč) a i jídla nás moc nezdrželi. Ve slunečném a mrazivém počasí s větrem v zádech jsme dorazili všichni do Luční a po dotazu v recepci jsme obdrželi mg.štítky (klíče) a ubytovali se v renovovaných místnostech. Večerní zábava začala poznenáhlu po večeři a rozproudila se do tradičních  rozměrů. Houfce „C“ a „D“ uskutečnili vzájemné pohoštění formou hromadného přípitku ve vedlejším sálu, zazpívali si mimo jedné lidovky též Ódu na radost. Pohyblivé obrázky najdete na:  http://pastulik2.rajce.idnes.cz/120203_Spanilka_videa/
    Nedělní ráno bylo hodně mrazivé (až -23C) a zamračené. Snídaně byla trochu komplikovanější-čekání ve frontě, ale pak nás čekal švédský stůl s výborným pečivem z místní pekárny na Luční… Po snídani jsme vyrazili směrem ke kapličce, na Výrovku a Dvorskou (dost pomalá obsluha…) a za slunečného počasí jeli po vodovodu až na Husovu boudu, kde jsme měli zajištěn (díky To Kubátovi) oběd. Po obědě jsme sjížděli do Pece, kde nás čekal autobus. Do Prahy  na Černý most jsme dorazili kolem 19 h. Chtěl bych za všechny účastníky houfce D poděkovat jak Tomáši Rozsívalovi (zajištění zpěvníčků,autobusů a noclehů na Luční), tak Tondovi Peterkovi za přípravu trasy, organizační a finanční zajištění. Příští Spanilku začnou hejtmani připravovat za několik měsíců. Skol!
      O víkendu 24. - 26. února byla Nora, tedy měla být viz info od Vlastimilce: Nora skončila fiaskem. jak se blížil termín, tak odpadali jednotliví úřastníci ať již z osobních důvodů, tak i z relativně objektivních důvodů - obavy z předpovědi počasí a že v nižších polohách nebude sníh. Faktem je, že v sobotu by to asi byla pravda. Nakonec jsem to v pátek odpískal. Já jsem se vypravil v neděli odpoledne na hřebeny Brd a dlužno říct, že sníh byl cca od 700 m (v Orlově na kraji lesa). Tam jsem zaparkoval a vyrazil do stopy. Bylo tam cca 10cm a jak jsem šel výš, tak to přibývalo. Dál v lesích bylo cca 20 cm  a od 800 m už asi 30 cm a na Toku tak 50 cm.
      V pondělí 6. února byla Na Slamníku Valná hromada - Zpráva o činnosti za rok 2011... a Usnasení...
    Na Valné hromadě byla schválena částka 20 000,- Kč na dobročinné účely.
    Radní navrhli podporu české nemocnice v Baltistánu. Na VH bylo domluveno, že členstvo projedná ještě jiné návrhy.
    20.2. zaslal Petr Němec tyto návrhy: domov důchodců či hospic. Tomáš Svoboda navrhuje dotovat TAKový stezkový vlak. Marie Padevětová přidává k návrhům P. N. dětské domovy či děti v nemocnici. Tož, bude na schůzi o čem rokovat?
     Minulostí je i 55. Zimní přechod Velké Fatry. Akci nikdo zatím nezhodnotil, ale krásné fotky Stanislava Meleka si můžete prohlédnout.

Informace:
      Redaktoři Almanachu k 50. výročí TAKu, jmenovitě Jirka Domlátil, Petr, Jirava, Veronika Jiravová, Tomáš Kubát, Vláďa Roith, Jana Vorlová a Václav Votruba, vás žádají o příspěvky. Pro inspiraci uvádím témata:
    - kdy a jak trasa vznikla, které Velké stezky se zúčastnila poprvé,
    - co udělala trasa pro TAK (které Stezky, Lesní hry, Bály a další akce jste organizovali, atd.),
    - povídání o trase (třeba odkud se rekrutuje vaše členstvo, jak se scházíte, vaše tradiční i netradiční akce, prostě vše, co chcete, aby si o vás mohli přečíst i všichni ostatní),
    - zajímavé fotky, hlavně historické.
    Redaktoři preferují několik krátkých článků než jeden dlouhý. Příspěvky zasílejte JaVoru nebo kterémukoliv redaktorovi. Odteď! Po několika výzvách redakce nezaznamenala žádné příspěvky!!!
      15. ročník Shnilé jízdy se koná 2. – 4.3.2012. Budeme v Penzionu Jiskra, Nové hutě, Šumava. Odjezd v pátek 2.3.2012 v 16:30 hod. Pankrác, ul. Na strži, parkoviště CK Adventury, nyní vjezd na stavbu hotelu. Ubytování, polopenze a místní poplatky celkem 440,- Kč os/noc  Sněhu dost, stopy za barákem. SKOL RUM
    plakát bálu   41. bál - lodní lístky na plavbu na Titaniku, která se uskuteční dne 30.3.2012 v přístavu Kulturní Centrum Vltavská (Bubenská 1477/1, Praha 7 - Holešovice), jsou vyprodány.
      Tabulka tabu noclehů 54. Velké Stezky, kterou Dvanáctka zakončí v úterý 8.5.2012 na hrázi suchého poldru bývalého Primátorského rybníka u Litomyšle (k 29.2. má tabu noclehy sedmnáct tras).
    Stezkový vlak - 8.5.2012 odjezd z Litomyšle v 17:00. Příjezd do Prahy okolo 21:00. Vozy opět jako loni s tančírnou i občerstvením. Grafikon se tvoří, viz email Pepy Berana ze 7.2.
      Devátá Cesta jenom tam bude 16. – 17. června.
      TAKový parník bude ve čtvrtek 31. května 2012. Styl podobný, ale ne stejný jako vloni.
      34. Pantakovky 22. – 24. června v Soběslavi. Pište si do diářů, trénujte, oprašujte Yalmary. Další informace budou přicházet postupně. Mate-li nápad čím Pantakovky vylepšit nebo se chcete přidat k organizačnímu tymu, pak se ozvěte Veronice nebo Monice
      Letošní Bystřička, která bude 15. - 22. července v Peruci je obsazená, ale náhradníci se Veronice mohou hlásit.
      Zde je TAKové fórum http://takpraha.cz/diskuse.php.
      V současné době je v distribučním seznamu hromadné korespondence 260 registrovaných adres. Připomínám, že skupina je nastavena tak, aby neprošly přílohy větší než 3,8 MB. Administrátorem hromadné korespondence je Ivan Šimůnek a Jana Vorlová.

Ze společnosti:
     Opatrujte se, letos se nám při zimních sportech polámalo několik kostí s kloubů.

Inzerce:
      První březnový pátek tu máme zase Shannon v Balbínově poetické špeluňce! Posílili jsme "spodky" a nástrojové obsazení se nám začíná pomalu usazovat, takže uslyšíte irské flétny (též dřevěnou příčnou), housle, kytaru v ladění DADGAD, a pražskou premiéru v kapele Shannon bude mít hráč na bezpražcovou baskytaru Jirka Mašek. ...no, a možná přijde i cajon:-) Budeme se těšit, 2.3. ve 20h na viděnou - samozřejmě v nekuřáckém prostředí, jak už je u nás zvykem. Vaši Shannoni / Pavel Švestka (8)
      Zvu vás všechny k diskuzi o řecké krizi do kavárny ČAS ve čtvrtek 8. března 16.30 - 18:30 hod. Vzhledem k časovým možnostem hosta, ekonoma Zdeňka Kudrny, se setkání koná trochu netradičně v pozdně odpoledních hodinách. Zájemce prosím, aby se z organizačních důvodů ozvali obratem. Těším se na vás, Irenka, irena.koutska@gmail.com.
    Zdeněk Kudrna vystudoval ekonomii na Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd UK a politickou ekonomii na Středoevropské univerzitě v Budapešti. V roce 2002 až 2003 působil jako poradce ministra financí Bohuslava Sobotky a v letech 2003 až 2005 jako konzultant Světové banky. V současné době pracuje ve vídeňském Institutu pro výzkum Evropské integrace rakouské Akademie věd. http://ekonom.ihned.cz/c1-54460390-ptejte-se-na-financni-trhy
      V pondělí 12. března od 20:oo hraje v Balbínce Míla Fuxa & KROCK.
      Ve čtvrtek 22.3. se můžete přijít podívat do Vltavské na Velký sál, kam se za poslední dobu posunula tvorba Vlasty Redla. Pan Redl zahraje se svou novou kapelou.http://www.youtube.com/watch?v=DhuCRu725ts. A koho "netáhne" zrovna Vlasta Redl, doporučuji čas od času kouknout sem: www.vltavska.cz. Jen namátkou, co u nás lze shlédnout:
    - pravidelné jazzové úterky; - čtvrteční hudební sklepy věnované novým, neokoukaným nebo i staronovým zkrátka zajímavým interpretům a interpretkám; - první středy v měsíci s kapelou Original Indigo; - nebo jednorázovky: The Straits, Epica, Rock'n'Roll párty. Lístky si můžete rezervovat u mě nebo přes oficiální předprodeje. Monika Misíková
      Byt v Paříži je stále k dispozici. Svůj zájem pište přímo Jirkovi Kozelkovi - kozelka.jiri@gmail.com. Jirka prosí kamarády, aby byt doporučovali výhradně lidem, které dobře znají. Je rád, když tímto způsobem může byt nabídnout k užívání, ale nerad by klíče dával lidem, o kterých aspoň jeden z nás stoprocentně neví, že jsou spolehliví. To říká jen pro jistotu, zatím vše vždy proběhlo v nejlepším pořádku. Volné termíny: 5.3. - 12.3., 16.3. - 25.3. a 5.4. - 2.5.2012.
      Tonda Peterka 1 má nový email: tondapet@seznam.cz.

Přeji krásné dny v předvelikonočním postním období
    JaVor

P.S. Velmi prosím pořadatele i účastníky o krátké zprávy a fotky z různých úžasných a jedinečných akcí TAKových (před i po), ale i Trasových na vorlovaj@gmail.com. Nekomerční inzerci, jakož i různá oznámení a pozvání, přijímám taky (uveďte, zda chcete inzerát umístit i na TAKové stránky).

Kalendář akcí 2012 - ke stažení...
    2. - 4. března - 15. Shnilá jízda, Nové Hutě / Ruda Mráz 16
    15. - 22. července - Bystřička / Veronika Jiravová 20
    22.7. - 12. srpna - Keblány Ďáblíci / Tomáš Stříhavka TOM
    31.8. - 2. zíří - Keblany exĎáblíci / Veronika 20
    Schůze: 5. března, 2. dubna, květen (?), 4. června, 9. července, 3. září, 1. října, 5. listopadu, 3. prosince