Turistický akademický klub založený v roce 1963
Poradník 2018

PORADNÍK duben 2018

Pouze pro vnitřní potřebu vydává Turistický akademický klub
IČO: 00199214, účet č. 2000317496/2010
Sídlo: Malá Štupartská 646/1, 110 00 Praha 1
Elektronická pošta: tak.praha@email.cz
Klubovna: Mikulova 1574, Praha 4 - Jižní Město
Pokladník: Stáňa Donthová, e-mail: sdonthova(at)seznam.cz
Poradník: Jana Vorlová, e-mail: vorlovaj(at)gmail.com

MOTTO: Bez útrap se nezmění nic, tím méně pak lidská přirozenost. [C. G. Jung]

ZPRÁVY Z RADY
    Rada zve členy TAKu na pravidelnou schůzi, která se koná v pondělí 9. dubna 2018 od 18:00 v Tyršáku, 2. patro, posluchárna P1.
    Radní srdečně zvou šéfy Tras, nebo jejich zástupce, a zástupce oddílů na Velkou radu, která bude v pondělí 23. 4. 2018, místo se dozvíte včas.

AKCE
    47. Bál – Řemeslný, Masarykova kolej v pátek 6. dubna 2018 od 19 hodin, pořádá Alena Podráská T14. Pozvánky na bál TAK 250, neTAK 280 Kč. Přímo na bálu budou pozvánky o něco dražší. Plakát k bálu si můžete stáhnout v tiskové kvalitě. Téma řemeslnické nabízí spoustu možností převleků, takže byste neměli mít problém s garderóbou a nohli byste přijít v hojmém počtu. neměli mít skoro žádný problém. Pozvánky si můžete obstarat buď u Lenky nebo Aleny. Už teď se můžete těšit, bude dobrá muzika v podání Malého tanečního orchestru Petra Holuba a úsměvné předtančení v řežii Evy Ornstové.
    24. Zahájení cyklosezóny s tradičním noclehem v Týřovicích dube 21. – 22. dubna.
    Na svatého Jiří vylézají hadi a štíři a to v úterý 24. dubna. Vítání jara, hra v kuličky, čára atp. Deky, pochutiny a nápoje doneste vlastní. Od 16 hodin U Mohyly na Bílé Hoře určitě někdo bude. Jako vždy zve Jirka Navrátil T16.
    2. dětská Stezka 28. 4. – 1. 5. 2018 –
Punkevní jeskyně. Spaní ve spacáku, na zemi. Vlakem tam i zpět. Podrobnosti později. Přihlášených je víc než dost. Pořádají Kačka a Petr Beranovi.
    60. Jubilejní Stezka 4. – 8. 5. 2018 – na www.60stezka.cz Zakončení se bude konat v Letním kině Kyjov 8. 5. 2018. Na stránkách 60. Stezky se například dozvíte, kde bude stavět vlak, zda má Trasa zaplaceno apod.
    13. Cesta jenom tam, výlet historickým motoráčkem, se uskuteční 9.-10. června 2018. Cílem bude pravděpodobně Kněževes, chmelařská obec na Rakovnicku, ležící na muzeální trati zvané „Kolešovka“ z Krupé do Kolešovic. Kněževes má kromě spousty chmelnic a žáby rosničky ve znaku též malé železniční muzeum, u kterého bychom kempovali. Protože je to dosti blízko Prahy, tak by cesta motoráčku vedla oklikou, na jejíž trase se ještě pracuje. Napsal jsem „pravděpodobně Kněževes“, protože se cíl letos už několikrát měnil, po různých výlukách na tratích nás naposledy postihlo to, že ve vyhlédnutém kempu v Českém ráji si vedle nás dal sraz motorkářský spolek a na noc si objednal rovnou 2 rockové kapely. Tak snad ta Kněževes už vyjde. Sám jsem zvědav, naposledy jsem tam před 58 lety česal chmel. Jako vždy bude cestou v motoráčku i večer u táboráku dobré točené pivo a navzdory názvu se můžete svézt i zpět. Zájemci o Cestu jenom tam nechť se mi hlásí na mail ivan.fridrich(at)post.cz, vybírám zálohu 200 Kč buď převodem na účet 104641136/0300 (var.s. 13 a jméno do zprávy) nebo na schůzi. Ivan Fridrich T15.
    19. Tykolka 15. – 17. 6. 2018, pořádají tradičně Monika a Karel Moravcovi T16.
    40. Pantakovky 22. – 24. 6. 2018 (?).
    27. Luďkovy AlpyPřátelé, vyhlašuji tímto termín pro letošní tradiční výlet do rakouských Alp. Budou se konat od pátku pozdního večera 20. 7 do neděle večer 22. 7. Víkend bez potřeby dovolené. Místo bude upřesněno později po potvrzení noclehu. Předběžné přihlášky posílejte Luďkovi T16 emailem ledvinalu(at)seznam.cz.

INFORMACE

Šéfové (zástupci, zástupci zástupců… prostě všichni, kdo se snažíte zajistit Stezku), chci vám všem poděkovat, protože k dnešnímu dni (3. 4. 2018) se nám už přihlásilo skoro 800 lidí na 60. Stezku a máme vybráno dost peněz, abychom zaplatili vlak zpět ze Stezky a vše ostatní pro zajištění zakončení Stezky. Velmi tomu napomohl inovativní přístup Ivana Šimůnka, který vytvořil nejen webové stránky 60. Stezky, ale i webové přihlášky a celý systém přihlašování a evidence. Určitě to vám všem šlo na nervy, protože dřív přece stačilo poslat dopis a přinést peníze a TAKY TO ŠLO. No prostě jsme starý konzervy, ale nakonec jsme to dokázali. Takže dík a těšte se na Stezku. Za Přípravný výbor (PV) nás Devětačtyřicátníků Generální Skrblík Michal B. T10

STALO SE

41. Spanilá jízda byla 9. – 11. 2. 2018. Byla to úžasná záležitost, když nás vysypali v Klingentalu z autobusu a byl sníh a my dohledali své běžky a snažili se nejdříve batohy na záda a pak do běžek a vyrážíme jako první a hned z kopce a pak jsme přejeli odbočku a rázem jsme byli na chvostu pelotonu, ale to prostě tak pěkně jelo, že bylohřích zahýbat vpravo, no ale nakonec se vracíme a jedem správným směrem a náš cíl je Jelení a dokonce se to podařilo a sedíme a držíme místo těm co přijedou až za námi a vrchní nám říká: “Děcka, nejezte mi tady, běžte se najíst ven“ a rázem jsme o dvě generace mladší a dáváme si další pivo a k tomu sladké knedlíky a potom platíme a pouštíme Hejtmana a zbytek ke stolu, neb je zde velmi málo místa a zase běžky a už z kopce do Nových Hamrů a potom musíme ve finále lyže zout, protože už je jenom led a potom asfalt a kloužu po ledu a ztrácím rovnováhu a běžky na ramenou a už tam nejsou a už letí a jedna z nich letí přímo do potoka a je to pořádný proud a lyže je hezky vylehčená a proud ji rychle unáší a padám na břicho a zachraňuji ji a už je v potoce i hůlka s rukavicí ale nevzdávám se a bojuji a do hotelu Seifert vcházím s kompletní lyžařskou výbavou a zde nás očekává úžasné ubytování , jsem vůbec na Spanilce? a večer čtyři kytary a velmi chutná večeře a zákaz jízdy vlakem a jdeme v sobotu dle instrukcí Hejtmana pěšky a přímo do Horní Blatné ale je nás tam pouze pět, kde se stala chyba, to nikdo z nás neví a pak už jsme na vysoustružení, nebo ustředění a to je vítání a to je známých lidiček a s každým si musí člověk připít a muzika a oheň a tancuje se lambáda a je to veselé a ty prostřené stoly, všechny houfce se činili a ještě si neseme výslužku a musíme vrátit krabičky a další ubytování v Božím Daru a zde jsme rázem v šedesátých letech, jak ubytování tak stravování, hoj to je folklór, řízek přeměněný v kolínka a jak nám chutnalo a večer při návštěvě houfce D se vracím do vojenských let na Starou Mohelnu a potom Dušan vypráví veselou historku, jak mu při Lambádě zůstaly na koze hodinky a už je nikdy , no to jsme se hodně nasmáli a ráno krásná etapa a ještě ke všemu krátká a bufet pod sjezdovkou v Německu s českým personálem, ale hodně příjemným a potom sjezd dolů a ještě pěšky po šílené silnici s ukrutným provozem aut a bez výjezdní doložky a předkládání pasu a celního prohlášení překonáváme hranice jsme v Českých Hamrech a hotel Habsburg to jistí pivem i jídlem za české ceny a už na nás čeká pan Kukla a jeho bus a Spanilá jízda 2018 je za námi. Hoj to byla pohoda. Michal Martina T14 Fotoalbum…
    61. Zimní přejezd Velké Fatry Naši přátelé Jedničky z Martina (pod vedením Roba Frise) zorganizovali tradiční přejezd v termínu od 1. do 4. března 2018. Výpravu TAKu tvořilo celkem 9 lidí a organizačně zajistil Jirka Čada. Z Prahy jsme odjížděli ve středu 28. února nočním lehátkovým rychlíkem do Žiliny a pak pokračovali místním spojem do Bánské Bystrice. Kolem šesté hodiny ranní jsme zakotvili v nádražní restauraci a po ranní polévce, pivu, borovičkách jsme se přesunuli na zrekonstruované autobusové nádraží. Chtěli jsme jet autobusem do sedla Štůrec, kde není zastávka. Proto jsme si koupili jízdenky do další zastávky. Měli jsme štěstí, řidič mikrobusu Regio Jet nám vyhověl a za 2,5 € nás vyvezl do tohoto sedla. Po přezutí/převlečení (někteří) jsme vyrazili svážnicí směrem na Kralovu Studňu. Sněhu bylo dost a dokonce i mrzlo, jelo se dobře. Také jsme využili známou nábližku a do hotelu na Královej Studni jsme dorazili kolem třinácté hodiny. Ubytovali jsme se a po menším odpočinku vyrazili na menší průzkumnou výpravu beez batohů. Vyditelnost byla nádherná, občas svítilo i sluníčko, sněhu byly mraky a mrzlo. Po návratu jsme si někteří objednali saunu a pak následovala večeře se zahajovacím ceremoniálem - obdrželi jsme m.j. pěkný pásek na hlavu a nálepky na lyže. Pak Martin Čech s Lubošem Ulčem zasedli k pianu a rozjela se zábava se zpěvem, tancem.
Ve pátek ráno po švédské snídani jsme zabalili saky paky a po našem rituálu "Sigi saga – jak jak – TAK TAK – kolik kolik" a společném focení jsme vyrazili směrem ke Krížné. Naši skupinku doplnila parta "východňárů" ze Svidníka a Bardějova. Vedl nás Robo se Stanem a závěr dělal Miloš s Markem. Počasí bylo horší – mráz, mlha, vítr a později i déšť. Zachumláni do kapuc, se sjezdařskými brýlemi jsme v mlze došli na Krížnou (1574 m n. m.), po menším odpočinku pokračovali k Ostriedku (1592 m n. m.), kolem vrcholu Suchý (1551 m n. m.) k památníčkům (Mileny Řezníčkové a Ivana Štefky), kde jsme umístili smuteční svíčky a věneček, zazpívali "U nebeských bran" a "Na Královej holi". Sjezd k chatě Martina byl v mlze na dobrém sněhu. Někteří skialpinisti se pustili ještě do sjíždění bočního údolí a po následujícím občerstvení jsme pokračovali přes Kyšky a Ploskou (1532 m n. m.) sjezdem (někteří pěšky) do chaty pod Borišovem (1512 m n. m.). Chata nebyla zrekonstruovaná, jak vyhrožovali v předchozím roce, nefungoval fotovoltaický systém (porucha a nedostatek akumulátorů). Přesto při petrolejkách byla večerní zábava pěkná a hraní Martina Čecha na kytaru (vezenou s sebou) nemělo chybu, včetně francouzské a italské písničky Pepy Tejce. Zajímavou nabídku provozovatele "hosté nad 75 let mají vše za 1 €" jsem chtěl využít, ale protože mám narozeniny až v květnu, tak nechtěli tuto nabídku realizovat. Asi budu muset jet ještě za rok znova...
Sobotní ráno nás přivítalo se sluníčkem a menším mrazem, výstup na Ploskou jsme realizovali různě, někdo pěšky a někdo na lyžích s tuleními pásy. Nádherné výhledy z Ploské si můžete prohlédnout na fotografiích (uvedených v albech na konci). Sjíždělo se dobře (bez potíží) k Čiernému Kamenu (1481 m n.m.), s potížemi z Kriačkova (1397 m n. m.), kolem Rakytova bez potíží a po výstupu na Skalnou Alpu, sjezdu k Močidlu jsme přijeli na Smrekovici, kde jsme měli zajištěno ubytování v bývalém hotelu vojenské ozdravovny. Večerní zakončení s předáváním diplomů (zápočtová dokumentace pro výkonnostní tur.třídu), bylo opět doprovázeno zpěvem (piano a kytary), konzumací boroviček, piva a i vína, které tam přivezli další kamarádi z Martina.
Neděle byla též slunečná a s mírným mrazem. Snídaně byla opět ve švédském stylu dost bohatá a dobrá. Výstup na Smrekovici byl komplikován pěšáky, kteří chodoli našimi stopami. Jánošíkovu kolkáreň se mi podařilo letos sjet bez pádu, byť to bylo dost namahavé. Za Kolkární jsme se zdrželi nejen občerstvováním, ale někteří i "popisováním svahu". Další "popisování" bylo proti Šiprúni což zvládli skialpinisté perfektně (a najdete to na menším videu v přiloženém albu). Po obtížnějším sjezdu k Vtáčníku jsme se rozdělili a skialpinisté se vydali na horní část sjezdovky Malino Brdo a běžkaři zase Královskou cestou (která se sjížděla velmi dobře, až na malý úsek, kde se těžilo dřevo). Obě skupinky se sešli u horní stanice kabinové lanovky, kde jsme se občerstvili ve stylové restauraci (pivo 1,8 €, jídlo 6,9 €) a pak se vydali na sjezd po sjezdovce (červená a modrá). Na běžkách to nebyl žádný med – tvrdý, uklouzaný povrch nedovoloval moc brzdit (pluh + hůlky "hraběnka, hrabě"). Podařilo se všem sjet bez úrazu. Následně jsme přešli lesem ke Kalvárii a ještě kousek sjeli až do Ružomberka. Jirkovi Koskovi se podařilo vygooglovat restauraci, kde jsme se během několika hodin nejen občerstvili, ale také i převlékli, přezuli. Noční spoj Regio Jet jel kolem půlnoci a dovezl nás do Prahy před šestou hodinou Pavel Stulík T1.
    Shnilá jízda byla 2. – 4. března v Klostermannu na Šumavě. Již po devatenácté opět bezvadně zařídil Rua Mráz T16.
    2. Hérakleidy byly v pátek 23. března v Hospůdce Na hrázi v Sobíně. Rrealizační tým ve složení Nataša, Jana, Michal a Vláďa. dle ohlasů byly hry ještě lepší než ty první. Fotoalbum…

17. Jarní výstup na Velký Blaník 23. – 25. března u spořádal Vláďa Švejda T10.

ZE SPOLEČNOSTI

INZERCE
    Jako dlouholetý průvodce po Šumavě si Vám dovoluji nabídnout možnost hodinové prezentace s promítáním a diskusí o výletech do divočiny… Jelikož se blíží mnoho změn, které změní podmínky volného pohybu po NP Šumava, zbývá cca 2 až 3 roky na to, aby jste si prohlédli místa, které se nám uzavřou. Prezentace je možná ve všední dny v Praze a ve městech do 100 km od Prahy nebo v Jižních Čechách. Fotogalerie je přístupná zde. Tomáš Svoboda
    POZVÁNKA na čtvrtek 19. dubna 2018, 19:30, Praha Karolinum. Zvu srdečně na náš letošní jarní koncert smíšeného pěveckého sboru Gaudium Pragense se sólisty a souborem spřátelených členů České filharmonie pod vedením Lukáše Hurníka. Tentokrát na programu výhradně světské skladby, jejichž níže uvedený výčet bude ještě doplněn o mně doposud neznámé sólové a instrumentální skladby: Johann Sebastian Bach: Schleicht, spielende Wellen BWV 206 Světská kantáta„Plyňte, hravé vlny“ je gratulační kantáta k narozeninám saského kurfiřta (a později také polského krále) Friedricha Augusta II v roce 1736 Orlando di Lasso: Matona mia cara „Má milá paní“ je píseň německého vojáka , který neumí italsky. Italský text má mnoho dvojsmyslů a je extrémně obtížný na překlad. Autor využívá chabý jazyk vojáka a používání jednoduchých výrazů mu pomáhá dosáhnout zábavného monologu Georg Friedrich Händel: The King shall rejoice Korunovační hymnus „Král bude plesat“ složil Händel ke korunovaci krále Jiřího II v roce 1727. Části: „The King shall rejoice“, „Exceeding glad shall he be“, „Glory and great worship“, „Thou hast prevented him“, „Allelujah“ Lukáš Hurník: Vino et Aqua „Víno a voda“ je krátká čtyř- až sedmihlasá písnička v češtině, která v závěru kritizuje ředění vína vodou Vstupné dobrovolné Zdravím! Petr Vršek

Přeji krásné Velikonoce a samé teplé jarní dny
JaVor

P.S. Velmi prosím pořadatele i účastníky o krátké zprávy a fotky z různých úžasných a jedinečných akcí TAKových (před i po), ale i Trasových na vorlovaj(at)gmail.com. Nekomerční inzerci, jakož i různá oznámení, pozvání, připomínky a opravy přijímám taky. V případě nekomerční inzerce uveďte, zda chcete inzerát umístit i na TAKové stránky.

Přílohy:
Kalendář akcí 2018 - ke stažení…