Turistický akademický klub založený v roce 1963

Klubovna: Mikulova 1574, Praha 4 - Jižní Město
Pokladník: Jana Stádníková, e-mail: stady@atlas.cz
Poradník: Jana Vorlová, e-mail: tak.praha@email.cz

Motto: Pamatuj si, že všude, kde nevládne spravedlnost, vládnou vášně úředníků, a lid změnil jen své okovy, nikoli svůj osud. [Maximilien de Robespierre]

Zprávy z rady:
  Pravidelná schůze je v pondělí 3. září 2012 v Tyršáku, 2. patro, posluchárna P1.
  O pořadatelství 55. Stezky se již nyní hlásí tři trasy - 4, 5 a 13. Hlasovat o pořadateli budeme v září nebo v říjnu.
  Přemýšlejte o tématu a pořádání bálu 2013.

Stalo se:
  V červnu za krásného počasí a účasti mnoha spokojených borců proběhly Pantakovky - veškeré informace včetně výsledkových listin... a fotky...
  Oslovila jsem šéfy tras, aby mi napsali pár vět o prázdninových aktivitách na trasách, tedy čtěte...
  Jednička - menší akce cyklo (Lužické hory), prázdninové sleziny v Hloubětíně (2x ca 45 lidí) s komorní muzikou, ale i s tancem. Větší akce na Šumavě v Dobré (asi 20 lidí) - cyklo s  pěšárnou a muzikou. Jinak většinou individuální pobyty tu v zahraničí, tu v Čechách. Pavel Stulík.
  Na Dvojce jsme nic velkolepého nepodnikali, rozprchli jsme se po dovolených, jako když do vrabců střelí. Jenom ti co zůstali se dvakrát sešli v naší hospodě a protože tady pro změnu tráví dovolenou pár kamarádů, co žijí v Austrálii, tak to byly hospody s netradičním obsazením muziky. Karel Obdržálek
  Pětka putovala na kolech natěžko v době 22.7. - 4.8. na dostřel od našich jižních a západních hranic,
ovšem "zvenčí", tedy Rakouskem a Německem, ve směru hodinových ručiček. JaVor
  Šestka přádala v prvním týdnu července tradiční Dolomity. Ubytování blízko Marmolady. Na Marmoladu a na Sellu směřovaly naše cesty. Pohodlné i náročné. Prověřila nás ferratta  - Piazzetta. Prvních 10 metrů radikálně rozdělilo lezce. Ti co je zvládli, mohli dál… Vedle T6 zastoupení  T2, T12, T13 a T14. Počasí celkem OK. O pivu a muzikantech nemluvě. Leoš Hořínek
  Devítka – 1. -8.7. letní voda – Ohře (Ohre_2012.htm); dva víkendy s oslavou narozenin – Lehom a Radvanec; 19. – 25.8. vojenské cvičení na Slovensku. JaVor
  Dvanáctka – v polovině prázdnin sjížděla Otavu z Anína do Písku. Bylo to jako obvykle hezké. JaVor
  Třináctka byla hned na začátku července týden na Slovensku – Stratená, Slovenský raj. JaVor
  Čtrnáctka – navštěvovala v průběhu léta v termínu slezin zahradní restaurace a v průběhu prázdnin proběhlo několik víkendových setkání na chalupách.
Na začátku prázdnin jsme měli již 16. cykločundr, tentokrát se základnou v Mohelnici. Počasí senzační, i s hosty nás bylo dvaadvacet.
Dvanáctý zájezd po Evropě spojený s cyklistikou jsme prožili od 25.7. do 5.8. v NE-BE-LU-DE. Počasí bylo excelentní, stejně jako vinné sklípky podél Mosely nebo hudební večírky. Těžkou hlavu nám udělat hrozivý pád Míry Š., a ještě hrozivější diagnóza – zlomený Atlas. Míru převezli sanitkou do Čech dva dny před námi a dva dny po našem příjezdu byl propuštěn z nemocnice veselý, plný plánů na další výlety a hlavně zdravý, tedy až na ten zlomený obratel.
V tradičním termínu historických srpnových událostí jsme vyrazili na „Slovenské hory pro důchodce“, tentokrát do Bukovských vrchů s dobytím Kremence. Bylo nás osm a šli jsme natěžko, tedy žádné flákání, akorát to, co jsme ušli v roce 1975 za den, jsme nyní šli dva a půl dne. Při předposledním sestupu LeHni upadla a vymkla si kotník. Donutili jsme ji odjet do nemocnice. Zde Lence bylo odmítnuto ošetření, leda za 100 €. V Praze se lékaři na své Slovenské kolegy velmi zlobili, Lenka měla velké štěstí, že léčení bude bez operace.
Do letních aktivit patří i zářijová plavba Alohou po ostrovech Jaderského moře s výpady do vnitrozemí na kolech. Pevně věříme, že nebude žádné do třetice a všichni se zúčastníme plánovaných podzimních aktivit, který vůbec není málo. Jana Vorlová
  Patnáctka – v červenci uspořádala již tradiční výstup k patnáctkové mohyle na Plešivci. JaVor
  Šestnáctka - Luďkovi  Alpy  - srpen 2012
Úvod: Zúčastnil jsem se poprvé této obávané a až hororickou historií oplývané akce. Odvahu mi dodávala jen představa, že v sobotu se nahoru snad nějak vyškrábu a v neděli mě při nejhorším zdatnější kolegové snesou. Nemám totiž vysokohorskou turistiku moc v oblibě od těch dob, kdy jsem si jako študent někde na Pirinu hned zkraje zničil koleno a pak trpěl a dělal ostudu. Ani jsem moc nevnímal, že tentokrát to má být mimořádně lehké, protože Luďkovi odhady – dle kuloárů - zatím vždy překonala skutečnost, někdy dost trýznivě.
1. den – Po slušně prospané noci nás osvědčená firma Kukla vyklopila v Kaprunu u lanovek (jak tam uhořely cestující v lanovce). Tak jsme šli raději pěšky (na opačnou stranu). No žádná procházka z 800 mnm na téměř 2500 jedním tahem – no, směli jsme si občas sednout do trávy nebo na kámen. Naštěstí se meteorologové netrefili a nepršelo, mraky se jen honili, později i kolem nás.  Nahoře před posledním sedlem už jsem toho měl dost a říkal si, že tohle nemám zapotřebí. Navíc přišla mlha a vítr a mě začalo bolet rameno, tak jsem se nemohl o jednu z hůlek (za tím účelem se slíbenou slevou VZP koupené)ani opírat.
Beznadějnou melancholii ukončil až prudký kamzičí sestup po mokrých skalách. Oči se kotvily na vzdálenou střechu domečku ztraceného na zelené pláni v kopci mezi skalními velikány nad hlubokým údolím se stříbrnými meandry ledovcové bystřiny - vytoužený cíl Gleiwitzer Hütte.
Po odhození baťohu někteří padli do postele, někteří až po pivu (3.8 Eur) či polívce (řácky husté), někteří až po malé procházce po vrstevnici. Někteří ještě nedorazili, protože měli vnitřní povinnost zdolat předchozí vrcholy utopené v mlze.
Na několika matracových letištích byly dekami vytýčené pruhy pro spaní  - asi 60 cm. Tuto hustotu doprovázela absence úložných prostor a tak po rozvěšení více či méně smradlavého oblečení vznikl pěkný binec.
V jídelně byli i nějací místňáci a servis hrubě nestíhal. Tak jsem musel trochu vypomáhat (jak je mým dobrým zvykem) tentokrát i díky výhodě jazykové dispozice. Večeře byla skromná, těstoviny dobré ale porce malé a nespravedlivě různé velikosti. Hlad po večeři několika bližních jsem trochu zmírnil vysomrovaným Náschupem (je to i německy).  Kytary byly v místě k dispozici – a do 22 hod. zahráli skoro všichni muzikanti – Vítek, Miloš, Karel, Oli a zazpívali i ostatní taky skoro všichni.
2. Den – Již v noci při čůrání bylo zjevné, že venku se dějí čarokrásné věci, měsíc osvětloval kousky štítů, ranní pruh červánek nad linií skalního horizontu sliboval jasný den. Příslib byl naplněn v plné míře. Všeobecná snídaně se konala venku s výhledy charakteru propagačního filmu (hřejivé paprsky slunce nad údolními obláčky, z nichž vystupují ranní horstva vůkol dokola, některá pod námi - některá nad námi, z povzdálí slabý cinkot zvonců pasoucích se dobytčat, v nestřežený okamžik v dálce přešel kamzík a ozval se i svišť). Fotografové se nemohli ani v klidu najíst.
Sluneční paráda nás provázela celý den a umožňovala se rozhlížet za všech okamžiků nad rakouskou skalní krajinou na jedné straně i vesnic a jezer na druhé straně. Sestup byl obohacen míjením stádečka koní s hříbaty (odvážlivci je krmili rohlíkem).
Nekonečnost sestupu se podařilo zpestřit pivem a polévkou u Ponnyho až nevysoko nad cílem (asi jako Sněžka)! Serpentýnami jsme mohli vidět dole v dálce na údolní silnici takový divný hranatý vůz, který nemohl pocházet od jinud než z české Karosy. Tento, nyní již toužený cíl dne se ukázal jako opravdový. Stál u mostku přes šedobílou vodnatou říčku, v níž mnozí po horkém dni s radostí opláchli rakouský pot a před usazením do sedaček si s chutí dali české pivo. Až na jednu achilovku všichni a všechny došli a došly zdárně a mohli za tentokrát mírné a hezké putování Luďka bez přetvářky pochválit.
Za účastníky z trasy 4 (Bláhovi, Chloupková s dětmi, Šerlok) Lojza Bláha
  Sedmnáctka – od 7.- do 14. července týdenní cykloakce v Unicampu Nové Mlýny na jižní Moravě a na konci prázdnin  tradiční sportovní hry „Sezimák“. JaVor
  Dvacítka - Dvacítkoví filmoví fandové zahájili prázdniny v Karlových Varech na 47. ročníku MFF. Po týdnu oddechu vyrazily rodinky na III. ročník tábora rodičů s dětmi do Peruce a část s Kačkou Beranovou do Keblan. A pak jsme se navštěvovali na letních bytech, sportovali individuálně i kolektivně a užívali si léta plnými doušky. Léto jsme zakončili tradičně v Ondřejově, kam nás Monika Misíková pozvala na již 11. ročník triatlonu. A to by bylo asi vše, o čem vím a na co jsem si u burčáku vzpomněla. Veronika Jiravová
  Třiadvacítka a Šestadvacítka - Retrotábor 2012 - Keblany 19.8.-26.8.2012
Pod patronátem 26. trasy minuly týden proběhl již třetí Retrotábor v Keblanech. Na místě se sešli bývalí Robinzoni a Vlci (nyní valná část tras 26 a 23), podpořeni přáteli a externisty. Počasí nám kromě soboty vyšlo skvěle, týmový program s hrami se také povedl, pamětníci z T23 ve čtvrtek 23.8. oslavili v autentické sahaře 10 let od vzniku. V pátek za námi přijel jako podpora Petrof, Albert a Řezák s dámami. Neděni bourání tábora se zadařilo poměrně snadno navzdory všudypřítomné vlhkosti. Díky za příjemný zážitek patří všem, ale hlavně musím vzdát hold Elišce Fuchsové aka Fele za její přehled, obětavost a kuchařské umění. Jirka Valda
  TOM - Celé roky jsme z Ďáblíku nadšeně pozorovali hvězdy, protože jich tam je vidět tolik jako nikde jinde v Česku. A letos neskončilo u pozorování - vydali jsme se totiž na Cestu ke hvězdám. Tři družiny soupeřily v tom, komu se nejdřív podaří získat všechny potřebné informace pro získání nové vesmírné lodi, jež by je dopravila tam, kam ještě lidská noha nevkročila. A nakonec uspěly všechny tři.
Pravda, občas jsme se potýkali s určitými komplikacemi. Ale nezastavil nás ani přívalový déšť, kdy se nám potok vylil k ohništi a k pevnosti. A nakonec jsme jako každý rok odjížděli trochu smutní kvůli tomu, že něco hezkého končí. Ale všichni víme, že za rok nás tu ty tři týdny čekají znovu a že zase budou jako pokaždé úžasné. Jakub Stříhavka
Peruc-kolaz   TOM předškoláciPět ostrovů. Pět příběhů. Tábor Peruc 2012
Vše začalo u piráta, co neuhlídal naše deníky. Usnul u prázdného půllitru s kuší v ruce. Zato my jsme nezaháleli, postavili si lodě, najali dvě šikovné kuchařky a mohli vyplout.
První navštívený ostrov byl zarostlý květinami. Naše objevitelské nadšení plnilo listy herbáře dosud neznámými exempláři. Na počest nových objevů konzilium mladých vědců uspořádalo večer maškarní bál.
Druhý ostrov patřil broučkům. Rozlezli jsme se po celém areálu a učili se hmyzímu životu. Večer na stezce odvahy se ukázalo, že včelí medvídci nejsou doma do pěti u maminky v doupěti.
Třetí ostrov pohádkový. Pohádkově se cítili všichni, někdo jako Sněhurka, někdo jako Budulínek, princ, Karkulka, vlk nebo sedm trpaslíků. Jinému postačila odpolední káva, anebo rum. K večeru se rozjela manufaktura vařečkových loutek.
Čtvrtý kovbojský ostrov. Divoký západ je jen pro drsné (rodiče). Že by všechny děti byly padouši? Zatykač byl na každém rohu. Padouch nebo hrdina, vždyť jsme jedna rodina. Po peruckých prériích se proháněl Pony express poháněný pedálem.
Pátý ostrov byl hudební. Ráno začalo jako vždy fyzkulturou (rozcvičkou) a poté den pokračoval kulturou – Fis, Cis, Gis, Dis, Ais, Eis, His, a rodiče byli (po celém týdnu) Hin. Údolí rozezněly tóny nejen hudebních nástrojů. Ještěže mezi námi jsou šikovní rodičové. Já měl radost, že jsem poznal Skákal pes přes oves. David Mikovec
  Cyklo – kromě mnohých dalších aktivit prosvištěli cyklisti stezky a silnice v okolí hradu Landštejn a pobyli v Sázavce. JaVor
  Horolezci podnikali v českých skalách, ale i v Tatrách a Dolomitech. Padla slavná Weberovka i Delagova hrana na Vajoletky. Hasič

Informace:
  34. Lesí hry 14. - 16. září budou i když je přihlášených poměrně málo. Hlaste se tedy ještě - přihláška...
1. dopis slečny Marplové - Vážení přátelé,
doslechla jsem se, že i vy chcete přijet a pomoci s vyšetřováním vlny zločinnosti, která se zde zvedla. To je moc dobře, situace je opravdu vážná. Takže pár důležitých věcí: Pošlete 313,- Kč na účet 366266073/0800, jinak nebudete moci přijet vyšetřovat. Rozhodně každý z vás musí mít jídlo na snídaně, tady vaří pouze čaj a kávu.
Skrblí tu i pracovními pomůckami -  určitě mějte s sebou tužku,  papír a baterku. Něco k jídlu a pití dostanete, ale ešus, lžíci a půllitr musíte mít svůj.
Někteří detektivové jsou již na místě a radí, co máte mít s sebou. Hercules říkal, že máte mít nějakou kůru, ale proč do lesa kůru nevím?! Sherlock radí hudební nástroje, třeba housle. Mc Giver zase stan a spacák. To prý musí mít každý.
Asi  máte ve vyšetřovacím  týmu specialisty, takže každý přiveze svoje pracovní potřeby. V dalším dopise vám napovím, co bude třeba. Ozvu se asi 9.9.
Již se vás nemohu dočkat. Jane Marplová
  13. - 14. října - pořádájí moravcovi 13. Zakončení cyklosezóny. Cyklisté dostanou pokyny emailem.
  O víkendu 26. - 28. října bude 27. Půltá Stezka V týdnu po schůzi bude aktivovano elektronické přihlašování.
  Redaktoři Almanachu k 50. výročí TAKu, jmenovitě Jirka Domlátil, Petr Jirava, Veronika Jiravová, Tomáš Kubát, Vláďa Roith, Jana Vorlová a Václav Votruba, děkují za příspěvky do almanachu a žádají vás o další a další příspěvky.
  Zde je TAKové fórum http://takpraha.cz/diskuse.php.

Ze společnosti:
  Na Čtrnáctce se roztrhl pytel se svatbami, na začátku léta provdali dcery Helena Kestř. a Chapadlo a na konci léta oženili syny Roulin a Vlachovi.
  V květnu odešel mezi Blanické rytíře Jaroslav Blaník Trypes zvaný Zlatoústý - to bylo celé jméno Jardy ze Sedmnáctky.
  Velkou slávu zažily Louňovice 1. září, byla tam Vosolí svatba. Fotky poslal Vít Žezula.

Inzerce:
  Pátrám po zodpovědných zájemcích chodit přes zimu do tělocvičny na fotbálek. Chodíme již  takto několik let ale postupně řídneme jednak do hry, jednak na úhradu tělocvičny. Chodíme v úterý od 18:30 či 19:00 na 1,5 hoďky. Do menší školní tělocvičny poblíž metra C - Roztyly. Za tělocvičnu musíme zaplatit cca 650 Kč. Potřeboval bych reakci co možná nejdříve, Leoš Hořínek T6 horinek.leo@seznam.cz. PS: nezávislé konzultace "Můra" = T4, Honza Kábrt T16.
 Vosmička zve do písecké galerie Portyč 2. - 15. září na krajinomalby Felixe Irmiše. Vernisáž je 2.9. 16:30 h.
  Zvu vás na další cestopisný pořad - "Jemen - zřítelnice oka Mohamedova" - tentokrát do Trmalovy vily, Vilová 11, Praha 10 Strašnice, ve čtvrtek 6. září od 19:00 hod. Jedna z nejkrásnějších muslimských zemí Arabského poloostrova je vzdor své pověsti kolébky terorismu především zemí jako vystřiženou z Pohádek tisíce a jedné noci. Země zahalených žen a obnažených nožů, velbloudích stád a tisíců mešit. Hliněné mrakodrapy, zdobené bělostnými arabeskami jako z perníku, horské vesničky na vrcholcích skalních útesů, připomínající bájnou krajinu Pána prstenů a ostrov Socotra, porostlý myrhovníky, kadidlovníky a "pouštními růžemi" - to všechno a ještě mnohem více je Jemen. Saša Wickie Ryvolová 4
  Mirda Hoza 3 zve na výstavu fotek „10 let skupiny Panhorama“ do Nasavrk. Vernisáž je 8.9. v 17:00, výstava potrvá do 7. října
  V úterý 18. září od 18:00 hodin Pivovarský klub - pivní uniformita českých hospod přeci jenom ustupuje nabídce menších a lokálních pivovarů. A k tomu ještě vznikají další a další minipivovary, někdy na neuvěřitelných místech.   Jedním je minipivovar v Žumberku, druhým je minipivovar v obci Zichovec. Aleš Dočkal, Křižíkova 17, 222 315 777.
  Vosmička jede v termínu 27. - 30. září na chatu Pětky na Benecku a zve i zájemce z TAKu a tras, dokud se nenaplní kapacita chaty (cca 50 lidí). Jedeme se spacákem, prostěradlem, vlastní dopravou, jídlem, pitím a hudbou užít podzimních Krkonoš a dobře se spolu pomět (mimo jiné využít i nově naladěné piano, o které se letos slavně zasloužil náš Honza Minář). Naďa Melichová namelka06@seznam.cz, 606 408 323.
  Sjezdovky Šladming v termínu 2. - 9.3.2013 za 6750 Kč (zahrnuje dopravu, celodenní stravu, bydlení). Objekt jen pro nás; 4 lůžkové pokoje obsazuji přednostně po třech, každý pokoj má své vlastní sociální zázemí Bus je k dispozici a dopravuje nás k jednotlivým sjezdovkám. Jede s námi kuchař, který vaří z čerstvých potravin, které dodávaji rakušani. Ráno čaj, kafe, mazání, vločky - dle výběru. Balíček na poledne (houska, chleba, salám,.sýr, ovoce ap.). Večeře teplá. Porce velké. Hlady jsme nestrádali. Abych mohl potvrdit rezervaci potřebuji reakci co nejdříve  - Leoš Hořínek 6, tel. 602493755, horinek.leo@seznam.cz
  Šumava - Průvodci divočinou 2012 - nenechte si ujít; Český hydrometeorologický ústav - mapa webových kamer;

Přeji pěkné zářijové dny
JaVor

P.S. Velmi prosím pořadatele i účastníky o krátké zprávy a fotky z různých úžasných a jedinečných akcí TAKových (před i po), ale i Trasových na vorlovaj@gmail.com. Nekomerční inzerci, jakož i různá oznámení a pozvání, přijímám taky (uveďte, zda chcete inzerát umístit i na TAKové stránky).

Kalendář akcí 2012 - ke stažení...
14. - 16. září - 34. Lesní hry / Šárka 13
Schůze: 3. září, 1. října, 5. listopadu, 3. prosince

Přílohy:

Zápis:
TAKovou schůzi řídil Řezák, neb Petrof měl jakési společenské povinnosti.
***STALO SE
Byly vyjmenovány akce, které byly vzpomenuty vesměs v zářijovém Poradníku.Pokud je někdo hodnotil, bylo to vždy kladné.
*** CHYSTÁ SE
** Lesní Hry - 14.-16.9.- tč. je 28 přihlášených. PŘIJEĎTE! Uzávěrka přihlášek je 9.9.
** Říjnová TAKová schůze 1.10.2012 - Bude se hlasovat o pořadateli Bálu a o pořadatelích 55. Stezky (podzim 2013) - o pořadatelství Stezky se ucházejí zatím trasy 5 a 13, možná se přidá i někdo další.
** Stezka ...a 1/2 -26.-28.10 - Přihlašovací formulář by se měl objevit na webu tento týden
** Spanilka '13 bude snad na Šumavě
** Nora '13 (snad) bude
*** RŮZNÉ
* ALMANACH
* Posílejte (zejména krátké) příspěvky
* Hledá se VHODNÝ SÁL NA VÝROČKU
* Miloš Neuman hory ITÁLIE - 13.-18.2.2013 - San Martino di Castrozza (http://goo.gl/maps/O7dhg) , 5700Kč+138€ (polopenze+permice, 2-3lůžkové pokoje), přihlášky se zálohou 2000Kč nejlépe hned, nejpozději do 15.10.2012
* Rekapitulace nejbližších schůzí:
10.9. Rada Almanachu (Haštalský Dědek)
17.9. Rada TAKu (Haštalský Dědek)
1.10. Schůze (Tyršák)
15.10. Velká Rada (Haštalský Dědek)