Chvála předtančení
(věnováno mé matce, Věře a Martinovi)
Moje matka vždycky říkala: „Tak jako musíš umět číst a psát,
musíš umět plavat a tancovat.“ Na dalším vzdělání netrvala. Někdy si na to vzpomenu,
když se mi od nějaké paní či dívky dostane pochvaly, že se se mnou dobře tančí.
Maminka má tedy podíl i na tom, že jsem již pětkrát zažil nácvik a provedení
předtančení na TAKových bálech. Posílám jí za to do nebe poděkování.
Moje první předtančení bylo na plese „Podskalí“ (v roce 1981, jak jsem zjistil
nahlédnutím do Almanachu 1). To je tak dávno, že si z něj skoro nic nepamatuji,
jen se od té doby zdravím s Mirkou Tůmovou (Pacínkovou): „Ahoj líčko na líčko“.
To byla totiž jakási figura v reji Podskaláků během střídání partnerů (Pacínku,
sorry, bylo to TAK). Je to tak dávno, že si ani přesně nepamatuji s kým jsem
tancoval, i když jiskra potuchy tu je.
Na co si ale vzpomínám velmi dobře jsou čtyři předtančení, kterých jsem se zúčastnil
v posledních letech. Jednalo se o plesy 1999 Španělsko, 2000 Woodstock, 2001
Dvacáté století a 2002 Intelektuálové. Tato předtančení jsem absolvoval s půvabnou
a úžasnou partnerkou Věrou Musilovou a také tanečním mistrem Martinem Packem.
Oběma tímto rovněž děkuji, že to se mnou vydrželi.
Pro ty z vás, kteří chodí na plesy TAKu je předtančení doufám příjemnou podívanou,
která z obyčejné tancovačky dělá skutečný ples. Já bych vám ale rád přiblížil,
co znamená předtančení pro nás aktivní účastníky. Byl bych rád, kdyby vás mé
líčení nadchlo natolik, že byste se rozhodli také to zkusit, i když po pravdě
řečeno zatím je většinou více zájemců než kolik jich může absorbovat taneční
parket a kolik jich zvládnou nervy pana tancmajstra.
Předem je třeba říci, že základním předpokladem účasti na předtančení kupodivu
není taneční nadání nýbrž odvaha. Svoji maličkost nebudu komentovat, ale za
ty čtyři roky jsem při prvních zkouškách viděl mnoho „kopyt“, která na plese
sklízela zasloužené ovace na otevřené scéně. V takových chvílích jsem vždy obdivoval
Martina, že nikdy nikomu z nás ani slůvkem nenaznačil, že by se měl věnovat
jiné zábavě než tanci, ba ani nikoho nezasunul na neviditelné místo někde uprostřed.
Pracuje prostě s materiálem, který má a ví, že do Národního ani do Karlína to
nedotáhnem.
Předtančení vlastně začíná někdy před Vánoci, kdy Veronika shání přiměřený sál
na nácviky a přemlouvá Martina, aby to s námi ještě jednou zkusil. Poté s předstihem
oznámí datum první zkoušky a pro nás předtanečníky nastává choulostivý okamžik
hledání partnera. Myslím, že bez ohledu na věk se v těchto chvílích odehrává
nemálo dramat kdy se odhodláváme požádat opačné pohlaví o partnerství v tanci,
a nemálo malých tragédií, když jsme odmítnuti ba dokonce nahraženi někým jiným.
Když je toto za námi, a já opět děkuji Věrce za její opakované „Ano“, čekají
nás dva měsíce potýkání se s vlastní nešikovností a komických scének.
Nácvik předtančení z mého pohledu probíhá ve třech základních etapách. Fáze
první: „Je spousta času“. Fáze druhá: „Čas kvapí a my toho ještě moc neumíme“.
Fáze třetí: „Proboha to bude ale průšvih“. Podle toho se také mění naše i Martinovo
chování. Na začátku jsme samá sranda, spousta vedlejších keců a tancování je
vlastně jen záminka abychom pak mohli jít do hospody. Potom začíná narůstat
nervozita, Martin chvíli zvyšuje hlas, chvíli nás zapřísahá abychom byli zticha
a dávali pozor a v posledních týdnech se vzájemně osočujeme, okřikujeme a nevražíme
na ty kteří zrovna nepřišli a chybí ve stanovených formacích. Ty se pak stále
přeskupují a Martin opakovaně definitivně stanovuje, kdo kde bude stát, aby
to za týden opět změnil. Roztomilou postavou tohoto procesu je Jirka Kostrba.
Má tužku a zápisníček a píše si jak jdou jednotlivé figury po sobě, kterou nohou
vykračujeme a podobně. To poznamenávám proto, kdybyste ho na předtančení viděli,
jak si během něj něco čte, abyste věděli, o co jde.
Důležitou součástí předtančení je samozřejmě kostým, přesněji kostýmy. Každý,
kdo byl na bále TAKu řešil problém, co na sebe, aby vyhověl zadanému rázu plesu.
Pro předtanečníky je to ještě zpestřeno tím, že si musí sehnat několik dalších
oděvů, a ty pak během několika desítek vteřin převlékat. Převlékací přestávky
vytváří lehce komicko-erotické vsuvky předtančení, neboť není čas ani místo
na stud a útlocit a diváci mají šanci posoudit nejen hbitost účinkujících ale
i jejich prádlo.
Poslední nebo předposlední zkoušku se konečně dozvíme, jak to bude celé vypadat
a s mlhavými představami o závěru se domlouváme kolik hodin před začátkem plesu
se musíme sejít, abychom se doučili, co jsme za uplynulé dva měsíce nestihli.
Novici jsou přesvědčeni, že takto připraveni nemůžeme předstoupit před TAKovou
veřejnost zatímco zkušení harcovníci vědí, že „Vše se nakonec v dobré poséře“
(Milada Corvinová).
Jestli poslední zkoušky byly poznamenány nervozitou, pak to není nic proti posledním
dvěma hodinám před začátkem plesu. Vše je totiž úplně jinak než jsme očekávali:
Hudba je málo slyšet, sál je menší nebo větší než ho máme v paměti, dva a půl
páru chybí, neboť jsou uvězněni v dopravní zácpě nebo jim doma praskla vodovodní
trubka atd. Nakonec se přece jen podaří vzdor všem nástrahám si předtančení
dvakrát projet a zkušený taneční mistr Martin praví, že víckrát to nemá cenu,
že by to bylo přezkoušené. Jsme sice opačného názoru, ale velí zde on, tak opouštíme
prázdný sál a jdeme na panáka či na pivo. Je zhruba sedm hodin večer, do sálu
se začínají trousit první plesači a do začátku předtančení zbývá asi hodina
a půl. Ta je podle mne pro celé předtančení nejdůležitější. Nevím jak ostatní,
ale já během ní začínám čím dál tím silněji cítit, že se to povede a že žádný
průser se konat nebude.
A pak je to tady. Najednou stojíme oblečeni v nástupních formacích, další kostýmy
a rekvizity připravené tam kde mají být, okolo parketu stojí všichni co přišli
letos na ples, zní první takty hudby a my vycházíme. Co se děje pak moc nevím,
protože rozčilení a tréma se přetvoří v jakýsi trans, ve kterém se mi najednou
daleko lépe než kdykoliv předtím vybavuje sled figur, mozek nohy a ruce pracují
jaksi bez mého přičinění a ve mně pomalu narůstá radost. Začínám se usmívat
na Věrku, začínám vnímat své okolí a najednou tu je konec a děkovačka. Mí kamarádi
stojí okolo parketu, usmívají se a tleskají a možná nám i malinko závidí, že
se toho také aktivně nezúčastnili, tak jako jsem vždycky záviděl já. Vychutnáváme
si ovace i když víme, že publikum je nám předem příznivě nakloněno a že by tleskalo
i kdybychom toho půlku zkazili. Vyvoláváme Martina na parket, fotografujeme
se a jsme šťastní. Jsem pyšný na naše společné byť zcela pomíjivé a drobné dílko.
Všechny pochyby jsou zapomenuty a já začínám tušit, že za rok jsem tu zas. Možná
si to říká i Martin, který si v uplynulých týdnech zcela určitě říkal, že s
námi už nechce mít nic společného.